REKLAMATIONSFRIST ELLER GARANTI
Garantier og købelovens reklamationsfrist har givet anledning til en del forvirring, idet begge knytter sig til købers indsigelser og reaktionstid over fejl og mangler ved salgsgenstanden.
Men der er grundlæggende forskel.
Købeloven indeholder alene en reklamationsfrist over mangler, mens en garanti er en særskilt indeståelse/tilsikring som en sælger påtager sig frivilligt.
På den baggrund er der forskel på, hvem der skal bevise, at genstanden var behæftet med mangel. Endvidere er der forskel på den tidsmæssige placering af manglen.
En mangel, i købelovens forstand, skal være tilstede på leveringstidspunktet. Samme krav stilles ikke til en garanti – her vurderes manglen i forhold til, hvad der er tilsikret. Det vil sige, at sælges en maskine med en garanti, vil sælger ifalde ansvar, såfremt maskinen ikke lever op til det tilsikrede – uanset årsagen.
DEFINITIONER
GARANTI
En særskilt tilsikring af egenskaber, fx holdbarhed eller ydeevne.
Garantier opstår alene på baggrund af aftale mellem parterne. Der findes ingen bagvedliggende love, man kan falde tilbage på ved uklare aftaler. I tilfælde af tvivl om rækkevidden af en garanti vil ansvaret/risikoen påhvile garantistiller (sælger), og garantien fortolkes til fordel for køber.
Til trods for, at markedsføringsloven er en forbruger-lov, kan man med fordel skel til markedsføringslovens § 4 ved udarbejdelsen af en garanti:
Markedsføringslovens § 4: Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.